vrijdag 2 november 2007

Rebecca: Boekverslag 2

TO SIR, WITH LOVE

1. Beschrijvingsopdracht
A. To Sir, With Love, E. R. Braithwaite, Oxord, 1e druk 1959.
B. Ik heb voor dit boek gekozen, omdat het me niet zo een moeilijk verhaal leek om te lezen. Engelse teksten vind ik moeilijk om te begrijpen dus leek me het beste om met een makkelijk boek te beginnen.
Ook leek me het wel een leuk boek. Het verhaal gaat over discriminatie en dat is een onderwerp die me wel aanspreekt.
C. Braithwaite, de hoofdpersoon, is een zwarte ingenieur en na de Tweede Wereldoorlog verhuisd hij naar Engeland. In die tijd waren er veel banen vrij in Engeland, dus Braithwaite dacht dat hij wel snel een baan zou vinden. Dit bleek echter niet zo te zijn. Niemand nam hem aan omdat hij een neger was. Op een dag, toen hij de moed had opgegeven, werd hij in het park aangesproken door een oude man. De man adviseerde hem om te gaan solliciteren bij een school. Daar hebben ze altijd wel mensen nodig.
Zo kwam Braithwaite terecht op de Greenslade Secondary School. De klas die hij kreeg was een examen klas, het bleek een heel rumoerig te zijn. De leerlingen wilden niet luisteren en hadden een grote mond.
Aan het begin lukte het Braithwaite niet om de klas stil te krijgen. Maar al gauw werden de leerlingen rustiger en luisterden naar hem.
Toch werkten ze niet mee, en deden geen moeite om zich te interesseren in dat wat Braithwaite vertelde.
Hierdoor ging Braithwaite de jongens aanspreken met meneer en de meisjes met juffvrouw. Hij vertelde de leerlingen hoe het er aan toe gaat als je een baan hebt, hoe je dan met andere om moet gaan en hij legde hun ook uit dat je er altijd schoon en verzorgd moet uitzien. De band tussen Braithwaite en zijn leerlingen wordt groter waardoor hij ze mee wilt nemen naar een museum. Hiervoor kreeg hij toestemming van de schoolhoofd A. Florian.
Samen met Gillian Blanchard en zijn leerlingen ging hij naar het museum. Gillian is een collega, waar hij heel goed mee op kon schieten en waar hij ook een relatie mee kreeg,
Op de heenweg wordt Braithwaite weer gediscrimineerd door twee oudere dames. Pamela, een leerling van hem, nam het voor hem op, omdat ze op hem verliefd was geworden.
Braithwaite wordt meerdere malen gediscrimineerd in dit verhaal en elke keer laat hij het maar overzicht heen komen.
Op een gegeven moment was Sean afwezig. Dit kwam doordat zijn moeder was overleden. De leerlingen besloten om bloemen te kopen, maar doordat Sean ook een donkere huidskleur had wilden ze de bloemen niet naar hem toe brengen. Braithwaite was toen erg teleurgesteld in zijn klas, maar toen hij bij Sean aan kwam stond de hele klas er toch. Braithwaite raakt erg ontroerd.
Aan het einde van het verhaal was het ook het einde van het schooljaar. De leerlingen namen afscheid van Braithwaite. Ze gaven hem een pakje met daarop een bedankbriefje. Op dat briefje stond:To Sir, With Love en daaronder al hun handtekeningen.


2. Verdiepingsopdracht
A. Voordat ik het boek ging lezen had ik verwacht dat het vooral over discriminatie zou gaan en dat Braithwaite zou vertellen over de moeilijkheden die hij had met het vinden van en baan en vooral met het handhaven van zijn klas. Meerdere verwachtingen had ik eigenlijk niet omdat, achter op het boek, stond niet veel verteld over het verhaal zelf. Ook dacht ik dat Braithwaite voor zichzelf zou opkomen en ook een grote mond zou hebben tegen die, die hem discrimineerden.
B. De verwachting dat het boek over discriminatie zou gaan is wel uitgekomen. Toch dacht ik dat er veel meer van dat onderwerp in het verhaal zou voorkomen. Dit bleek niet zo te zijn. Er kwamen wel een paar stukken in voor waarin Braithwaite werd gediscrimineerd, deze waren dan ook erg emotioneel en aangrijpend, maar dat was het dan wel. De problemen met de klas werden meer behandeld. Ook neemt Braithwaite het niet voor zich op, wat ik eigenlijk wel had verwacht, maar de moeilijkheden met het vinden van een baan was wel goed beschreven.
C. Het verhaal speelt zich af in de achterbuurten van Londen en op de Greenslade Secondary School.
Ik denk dat de ruimte vooral diende voor het oproepen van de sfeer.
Dankzij de ruimte kreeg je een goed beeld van waar alles zich afspeelde. Alles wordt goed beschreven, dit roept een bepaalde stemming op.
Toch denk ik ook dat er een relatie is tussen ruimte en thematiek. Doordat het verhaal zich afspeelt in een achterbuurt kun je je beter inleven in de jongeren die Braithwaite in de klas heeft. Doordat er vaak in achterbuurten meer criminaliteit, rotzooi en vandalisme voorkomt, en de kinderen komen uit slechte families kun je ook beter begrijpen waarom die jongeren zo lawaaierig zijn, een grote mond hebben, zich niet interesseren in school, vaak verkeerde dingen doen, er vies uitzien...
D. Het thema van dit verhaal is discriminatie. Dit verhaal wilt duidelijk maken dat je mensen met een andere huidskleur niet mag discrimineren. Iedereen is hetzelfde dus je moet dan ook elkaar respecteren en accepteren.
Een passage uit de tekst is: het verhaal begint als Braithwaite de bus instapt, op weg naar de Greenslade School. In de bus werd hij gediscrimineerd door drie vrouwen.
De eerste twee zaten vlak bij hem. Ze dachten dat hij de taal niet sprak en dus gingen ze het over hem hebben en hem belachelijk maken. Ze spraken zo hard dat iedereen in de bus hun kon horen, en dus keek iedereen naar hem.
De andere vrouw kwam later in de bus en zag dat er een plaats vrij is. Maar toen ze opkeek zag ze dat Braithwaite daar naast zat. Ze liep door en bleef in het gangpad staan, omdat er verder geen plaatsen vrij waren.
De buschauffeur zei tegen haar dat ze moest gaan zitten, maar zij deed alsof ze hem niet hoorde en weigerde daar te gaan zitten. Nadat de buschauffeur het een paar keer had gezegd, moest Braithwaite uitstappen. Hij was bij zijn halte aangekomen. Buiten de bus zag hij dat de vrouw nou wel plaats nam. Braithwaite voelt zich boos en verdrietig.
Dit vind ik een duidelijk passage waarin je ziet dat Braithwaite wordt gediscrimineerd en dat de mensen zich niet interesseren voor andermans gevoelens. \
E. De verhaallaag in dit verhaal is niet zo ingewikkeld. Er vinden verschillende gebeurtenissen plaats, dus het verhaal bestaat uit een aantal delen.
We kunnen het verhaal onderverdelen in 6 stukken, dat zijn: de zoektocht naar een baan, wat niet echt makkelijk was, en dat hij wordt aangenomen bij de school.
De kennismaking met de klas en hoe de band met de klas sterker wordt.
De ontmoeting met Gillian, waar hij op verliefd wordt en dan samen met de leerlingen naar het museum gaat.
De reactie van de klas op de dood van de moeder van Sean. Ze hadden bloemen gekocht, maar niemand wilde ze naar Sean brengen. Toen iedereen er toch was, was Braithwaite erg ontroerd.
De afscheid van de klas en het bedankbriefje.
En er komen natuurlijk ook een aantal discriminatie momenten in voor.
Al deze gebeurtenissen vinden in een chronologische manier plaats. Alleen het deel waarin Braithwaite verteld over het vinden van een baan, vindt plaats nadat hij heeft verteld over hoe hij bij de school aankwam en wat zijn eerste indruk was.
Vooral in de delen waarin Braithwaite werd gediscrimineerd zie je dus dat het verhaal over discriminatie gaat. Het verhaal laat zien hoe hard mensen kunnen zijn. Braithwaite verteld natuurlijk ook over zijn gevoelens. Je ziet dat het mensen erg pijn doet als ze worden gediscrimineerd.
Op het moment dat iedereen toch aanwezig is bij Sean, zie je dus dat de leerlingen Braithwaite accepteren zoals hij is. Ook al heeft hij en donkere huidskleur, ze beschouwen hem als een van hun. Ook Sean en mensen met andere huidskleuren worden voortaan door hun geaccepteerd. Hierdoor wordt je duidelijk gemaakt dat iedereen zo met elkaar om moet gaan en dat je elkaar niet mag discrimineren.
In het verhaal komen vooral verhaalmotieven in voor. Dat Braithwaite wordt gediscrimineerd door vooral vrouwen komt steeds weer terug. Elke keer als alles goed lijkt te gaan, als Braithwaite blij is, dan wordt hij weer gediscrimineerd door en vrouw en elke keer laat hij het maar over zich heen komen.
Er bestaat een nauwe relatie tussen het verhaalmotief en de thematiek. Het motief verwijst steeds naar de thematiek, omdat de thematiek ook over discriminatie gaat.

3. Evaluatie
A. Dit boek laat op een eenvoudige manier zien wat discriminatie inhoud.
Hierdoor vind ik dit boek best wel bijzonder. Braithwaite word niet constant gediscrimineerd en niet heel erg, maar het komt hem wel een paar keer voor.
Ik vond dit boek best wel leuk om te lezen. Het was een leuk verhaal en het sprak met wel aan.
Het is geen verhaal waar je op alle details moet letten en niets mag missen. Je hoefde er ook niet veel bij te denken.
Doordat het niet zo een moeilijk boek was, kon ik het makkelijk lezen en was het ook goed te begrijpen. Dit vond ik wel fijn.
Aan het begin zaten er wel veel woordjes in die ik niet begreep waardoor het verhaal me al snel moeilijk leek, maar na een tijdje werd het makkelijker.
Er kwamen ook delen in voor die er aangrijpend waren.
B. Het maken van de verdiepingsopdracht is heel goed verlopen.
Soms wist ik niet wat ik moest doen omdat ik dan de betekenis van een woord niet wist (zoals interpretatie), dat moest ik dan eerst opzoeken in mijn literatuur boek.
Als ik dat dan eenmaal had gedaan, kon ik weer verder met het verslag. Ik vond de verdiepingsopdracht geen moeilijke klus en ik had het dus ook snel af.
C. Het enige wat ik niet helemaal snapte aan de verdiepingsopdracht was 2.e met het beschrijven van de thematische laag. Ik wist niet zo goed hoe ik naar de betekenis of de thematiek moest verwijzen.

Geen opmerkingen: